Det er efterhånden gået op for de fleste, at Kineserne er rigtig dygtige til, at sikre en hurtig omstilling. Hvis vi lader politiken stå, og udelukkende forholder os til hvad de har præsteret, så er det intet mindre end fantastisk hvor hurtigt de har formået at bygge den maskine, der skal bygge fremtidens biler.

Ligesom der i 70’erne kom bølger af Japanske biler på vores marked, og der i løbet af 90’erne og 00’erne har været et stort indtog af Koreanske biler, så kan vi godt forvente at 20’erne bliver store, for det væld af brands der lige nu bruser frem fra Kina.

Ville du have kvaler ved at vælge en Japansk eller Koreansk bil i dag?

Det er altid med en god portion sund skepsis, at vi ser imod biler og teknologier fra fjerne kyster. Det er nok en del af vores – lidt konservative – natur. Men tænk tilbage, og tænk på hvor vi står i dag. Ville du have kvaler ved at vælge en Japansk eller Koreansk bil i dag?

Men der hvor især Koreanere i dag leverer formidable garantiordninger (Hyundai/KIA), og Japanerne er verdenskendte for holdbarhed, der er den umiddelbare holdning til Kinesiske produkter, at de er produceret meget billigt, og at holdbarheden derfor er ringe. Om det samme gør sig gældende for deres biler, har vi endnu til gode at se. Faktum er til gengæld, at sikkerheden i de biler der er produceret til det lokale marked, ganske enkelt har været alt for ringe, målt efter Europæisk standard.

Vi ser desværre også enkelte tilfælde, hvor selv helt nye biler har udfordringer ved en C-IASI test (Kinesisk pendant til EuroNCAP). Det er blandt andre tilfældet med Xpeng G3, som ellers ifølge C-NCAP (en anden Kinesisk pendant) er en meget sikker bil. Faktisk den sikreste Plug-in bil i Kina i 2019, med en 5-stjernet score, og i alt 92,2% på skalaen. Om fejlen var enestående er det ikke lykkedes at bekræfte.

Hvis der kommer styr på især sikkerheden, og sekundært på langtidsholdbarheden, så tror undertegnede, at biler fra Kina vil være ligeså almindelige om 10-15 år, som Koreanske og Japanske biler er i 2020. Men som det kan ses i ovenstående eksempel, så er der måske lidt vej endnu?

I denne artikel vil vi specifikt kigge på de kommende elbiler.


NIO

NIO blev lanceret i 2014 og udvikler udelukkende elbiler. De fik investor-penge fra mange kendte organisationer, heriblandt Lenovo, Tencent og Baidu (Kinas svar på Google). De havde allerede ved lancereringen superbilen EP9 klar. En specialtunet udgave af EP9 har sat fem verdensrekorder på kendte racerbaner, blandt andet på Nürburgring (Nordschleife).

NIO EP9

I Juni 2018 startede produktionen så, af deres første serieproducerede elbil, ES8. Det var planen, at ES8 skulle konkurrere med blandt andet Audi Q7 på det Kinesiske marked – de to biler er størrelsesmæssigt sammenlignelige med 4978 mm og 5052 mm for ES8 og Q7 respektivt. De kommer begge som 7-personers, men det er kun ES8 der er en ren elbil.

NIO ES8

ES8 fås også i en 6-personers udgave, hvor anden sæderække er udstyret med to kaptajnstole i stedet for en bænk, mod en beskeden merpris på 8000 yuan.

Batteriet er på (op til) hele 100 kWh, med en rækkevidde på 580 km (NEDC igen…). 0-100 km/t klares på 4,9 sekunder.

Interiør i ES8

Bilen er pakket med den nyeste teknologi, blandt andet indenfor autonome kørselsassistenter. Desuden kan ES8 fås med den lille NOMI-assistent, som skal gøre oplevelsen af AI mere personlig. NOMI har en såkaldt ’emotion engine’, som kan aflæse dit humør, og derefter tilpasses den respons føreren får.

De to ringe forestiller øjne som kigger på føreren, og de kan ændre karakter løbende

Ud over ES8 findes også modellen ES6, som efter alt at dømme blot er en lidt mindre udgave af ES8 – den har en rækkevidde på op til 610 km (NEDC), og klarer 0-100 km/t på blot 4,7 sekunder.

NIO ES6

EC6 er den nyeste fra producenten, og er en Coupé SUV med samme drivlinje og batteri som de to andre modeller, blot med en mere skrående bagende, som vi kender det fra blandt andet BMW X4 Coupé.

NIO EC6

Vi kender endnu ikke de nøjagtige planer for en introduktion i Europa, men det har været på tale af flere omgange.

Selvom det oprindeligt var planen, at NIO skulle opføre deres egne produktionsfaciliter, så har de måtte sande, at de første år med tabsgivende produktion har sat en kæp i hjulet på den korte bane. JAC Motors bygger derfor alle NIOs biler.

BYD

BYD (Build Your Dreams) har ikke nogen lang historie – firmaet blev grundlagt i 1995 – men har på kort tid etableret sig godt, og producerer i dag alt fra elcykler, over busser og solceller, til naturligvis også biler. Produktion af biler under BYD-brandet startede i 2003, efter opkøbet af det daværende Tsinchuan Automobile Company. BYD har forsøgt sig med enkelte biler på det Europæiske marked, blandt andet med modellen e6. Den havde et batteri på omkring 60 kWh, som må siges at være rimeligt, for en bil med produktionsstart i 2011. I 2016 var det den bedst sælgende elbil i Kina. Du kan stadig se eksemplarer af den, hvis du besøger lufthavne i Belgien og Holland.

BYD e6 (By Vauxford – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64236564)

BYD har i Maj meldt ud, at de vil starte lanceringen af biler i Europa, startende i Norge med modellen Tang (opkaldt efter Tang-dynastiet).

BYD Tang

Tang er en mellemstor Crossover-SUV, og er altså placeret i et segment med omkring 37% markedsandel i europa (det gælder dog ikke for elbiler – endnu). Den kommer i to udgaver, med hhv. forhjulstræk og firehjulstræk. Batteriet er det samme i begge modeller, og er på 82,8 kWh. Rækkevidden er op til 520 km for modellen med forhjulstræk, og op til 500 km med firehjulstræk. Bemærk at tallene er efter den gamle NEDC-norm, som stadig benyttes i Kina. Topmodellen med firehjulstræk accellererer fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Ud over Tang, så vil en række varebiler også komme på markedet inden længe. De nærmere detaljer er ukendte. Se mere på LinkedIn.


MG

MG genopstod i 2007 da det daværende Nanjing Automobile købte mærket MG, samt bilfabrikken i Longbridge udenfor Birmingham. I dag har SAIC opkøbt Nanjing, og MG er derfor 100% ejet af SAIC Motor.

I første omgang, så har MG leveret biler til det Bristiske marked (og naturligvis også det Kinesiske), men de er nu også på vej til det kontinentale Europa.

MG ZS EV

MG ZS EV er den første bil fra det nye MG, i vores marked. Filosofien er lidt anderledes end vi har set med blandt andet Xpeng og NIO. Der er mere fokus på en god gedigen familiebil til overkommelige penge. Den har en startpris på blot 220.000 kr for Comfort-modellen. Bilen har som standardudstyr en god sikkerhedspakke med blandt andet adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og automatisk nødbremse. Dog skal du opgradere til Luxury-modellen (30.000 kr merpris) hvis du vil have features som advarsel om biler i den blinde vinkel, og rear-cross traffic alert, panoramaglastag, mv.

Standard er også en god garantiordning på 5 år eller 150.000 km, og 8 år på batteri samt drivlinje.

Interiøret i ZS EV med Luxury-udstyr

ZS EV har et batteri på 44,5 kWh, og har en rækkevidde på op til 263 km på WLTP-cyklus. 0-100 km/t klaret på 8,2 sekunder, og den kan i følge specifikationerne lades op til 80% på 40 minutter med DC-hurtigladning. AC-opladning er desværre 1-faset med op til 6,6 kW (dog kun cirka det halve i Danmark, da der ikke må trækkes mere end 16 Ampere over én fase). Vi håber på en opdateret model med 3-faset opladning en gang i fremtiden.

Den første sending biler er allerede landet i Danmark, og du kan skrive dig op til en test af bilen her.

Vi glæder os rigtig meget til at teste bilen, og forhåbentligt lave en god opsummering til jer, en gang over sommeren!

Xpeng

Xpeng (Xiaopeng) blev grundlagt i 2014, for kun seks år siden, og har i dag SUV-modellen G3 på markedet i Kina. Den blev oprindeligt vist på CES-messen i Las Vegas i 2018, og leveret til kunder i det efterfølgende forår.

Xpeng G3

G3 er en kompakt Crossover-SUV med et 66,5 kWh batteri, og har en rækkevidde på op til 520 km (NEDC). 0-100 km/t er overstået på 8,5 sekunder. Bilen bliver lanceret i Norge i år, og starter ved 398.000 NOK. Den bliver i øvrigt leveret lige til døren!

Der står mennesker fra blandt andet GAC bag, og de har skaffet sig ansatte fra Tesla, som angiveligt skulle have bragt source-kode med sig. Se videoen fra TeslaBjørn, og døm selv :o)

Det er svært at afgøre hvordan kvalitetsfornemmelsen er, når man kun har set billeder og video af bilen – vi følger naturligvis op, og giver jer svaret ligeså snart det er muligt.

Xpeng P7

Den nyeste bil fra Xpeng er modellen P7. Den kommer med et 80,9 kWh batteri i modellen som hedder Super Long Range, og tillader en rækkevidde på op til 706 km (NEDC). Den bliver udstyret med det såkaldte XPILOT 3.0 som er deres software suite med autonome kørselsassistenter. Den kan accellerere fra 0-100 km/t på blot 4,3 sekunder, og er dermed fuldt på linje med nogle af de bedste elbiler.

P7 har et lækkert instrumentbord, primært præget af de to store skærme

Lyden i bilen skal gøre en koncert overflødig – det er Danske Dynaudio der sørger for sublim lydkvalitet – og det er eksperter fra Tyskland der har tunet chassis og styretøj, hvilket burde sørge for kørselsegenskaber der er en sportsvogn værdig.

Det vides endnu ikke, hvornår (og om) P7 kommer til vores himmelstrøg.


Byton

Byton blev grundlagt i 2017, og er endnu en producent der udelukkende har fokus på elbiler. Den første konceptbil blev fremvist i 2018 og den er nu i for-serie under navnet M-Byte.

Byton M-Byte

M-Byte er en 5/4-personers SUV i den større ende. Den er 4875 mm lang, og byder på rigtig god plads til både passagerer og bagage. Den kommer i to forskellige udgaver med hhv. 72 og 95 kWh batterier, som giver op til 550 km rækkevidde if. NEDC, og den fås både som baghjulstrukket og firehjulstrukket. 0-100 km/t klares på 5,5 sekunder med AWD-modellen.

Designet er spændende og futuristisk – grænsende til Sci-fi

Bilen byder på gode muligheder for personlig tilpasning. Der er flere forskellige farvekombinationer, og et udvalg af lækre materialer. Byton skriver, at det skal være din stue på farten – “digital lounge” kalder de konceptet, som er centreret om den kæmpe skærm, med et meget intuitivt interface.

M-Byte interiørkonceptet er unikt med den ultra-store skærm, som strækker sig over hele instrumentbordet

Byton er næsten klar til serieproduktion, men har ikke helt overholdt deres oprindelige tidsplan. Det blev meldt ud, at de ville levere bilen fra slutningen af 2019, men de er stadig ikke helt i mål. Planmæssigt starter levering i USA og Europa fra andet halvår 2020 – men de planer er nok desværre også lidt optimistiske, set i lyset af den nuværende krise.

Priser er endnu ukendte.


Hvad tænker du, om de biler der er nævnt i artiklen? Har de en fremtid på vores marked? Tilføj gerne din kommentar herunder, og husk at følge os på Facebook og YouTube.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *