Det spørgsmål har vi sat os for at svare på, og der er faktisk flere, end man lige skulle tro.

Udvalget af elbiler har aldrig været større, og der er heldigvis også kommet en masse nye til, i en overkommelig prisklasse. Der er dog enkelte ting, du som køber skal være opmærksom på, hvis du går efter de helt billige modeller. Mere om det senere.

Det er delvist takket være Teslas store prisnedsættelser, at vi har set at mange mærker har været nødsaget til at justere prissætningen på udvalgte modeller.

Navnligt de biler der konkurrerer med Tesla Model Y er justeret ned i en grad, som gør at de næsten kannibaliserer salget af de mindre modeller. Der er jævnligt gode tilbud på både små og mellemstore biler, men i denne omgang vil vi kigge nærmere på de biler, man i skrivende stund kan købe for under 250.000 kr – og det er faktisk ikke kun kinesere, vi ser her.

Vi har været lidt hårde i denne liste, da der findes biler til lige over 250.000 kr, som faktisk tilhører en lidt større bilklasse, men som altså ikke kommer med pga. prisen – de får dog en ‘honorable mention’ i bunden af denne artikel – og hvis du er rigtig hurtig, så kan du virkelig få meget bil for pengene.

MG4

Vi lægger ud det bedste tilbud, hvis vi snakker om pris og udstyr. Med udstyrsniveauet ‘Nordic’ kan man lige nu købe en MG4 til under 200.000 kr, men det er faktisk ikke den billigste elbil på markedet lige nu – den titel får en anden bil som du finder længere nede i artiklen.

Nordic-modellen er udstyret med et 51 kWh LFP-batteri, som har den fordel, at det kan lades op til 100% ofte, i modsætning til litium-ion batterierne i de større modeller.

Det skal nævnes, at denne bil ikke har varmepumpe, og den har kun enkeltfaset lader indbygget. Det betyder i praksis, at den tager 3 gange så lang tid at lade op derhjemme, eller på de små byladere (AC), sammenlignet med næste udstyrstrin. Ladeeffekten på DC er også begrænset til 88 kW.

Vælger man at opgradere til udstyrsniveauet “Luxury” med 64 kWh batteriet, så får man ud over en masse assistentsystemer også en varmepumpe, flere højtalere og navigation (mv), og så har den en indbygget 3-faset lader, og kan lade op til 144 kW DC, men så er prisen oppe på 245.000 kr – altså stadig med indenfor vores budget.

Mazda MX-30

Mazda MX-30 blev kraftigt prisjusteret i 2023 – og det var i den grad også nødvendigt. Bilens rækkevidde er ikke imponerende, og det samme gør sig gældende for ladehastigheden. Til gengæld har den en indbygget 3-faset lader, og den er bygget rigtig godt, efter vanlig japansk tradition, og indretningen er flot udført, og i fine materialer som normalt ser i dyrere biler. Bilen har bagudrettede døre til bagsædet ligesom BMW i3, hvilket kan gøre ind og udstigning til bagsædet svært, når man holder på tæt på bilen ved siden af.

Med et batteri på 35,5 kWh, og en DC ladeeffekt på 50 kW er den dog ikke særlig attraktiv for dem som ønsker en langtursbil. Til pendlerturen til og fra arbejde, givet at den ikke er alt for lang, så er den et fint bud på en billig bil i god kvalitet.

MX-30 fåes fra 213.000 kr.

BYD Dolphin

BYD er stadig et relativt nyt bilmærke herhjemme, og det er også begrænset hvor mange biler de har solgt her i landet. Ifølge bilrapport.dk er der 751 indregistrerede biler pr 21/02-2024.

Med Dolphin har vi en bil der næsten er i Golf-klassen størrelsesmæssigt, men til Polo-priser. Den starter ved 235.000 kr, og fåes i en masse spændende farver. Den har også et meget attraktivt standardudstyr, som blandt andet indeholder alle de gængse assistentsystemer, adaptiv fartpilot, en kæmpe 12,8″ skærm der kan rotere 90° og som understøtter Android Auto og Apple Carplay. Den har tilmed forberedelse til V2L (adapter er ekstraudstyr).

Opel Corsa Electric / Mokka Electric

Opel Corsa og Mokka deler teknik med Peugeot e-208 og Citroën Ë-C4 X som også er med i listen. De er alle udstyret med et 50 kWh batteri, og kan maksimalt oplade med 100 kW DC. De bygger på e-CMP platformen, som af natur er modulær – men Stellantis har valgt at holde sig til én størrelse batteri indtil videre.

Opel har lige givet Corsa et midtvejs refresh, og der kommer snart en ny Sport-model til programmet, som har et lidt større 54 kWh batteri, og en ydelse på 156 HK mod tidligere 136 HK. Rækkevidden øges med cirka 45 km.

Corsa fås fra 245.000 kr, og Mokka fås faktisk til samme pris i en kampagnemodel.

Fiat 500e

Til 242.000 kr finder vi den nok mest charmerende bil i dette udvalg. Fiat kører for tiden kampagne på 500e i “Mono”-udgaven. Det er heldigvis kun det “store” 42 kWh batteri der bliver markedsført herhjemme, så rækkevidden er i orden, for i en bil i denne størrelse. Du får en stor touchskærm på 10,25″, og nøglefri betjening af bilen, men du må til gengæld undvære varme i sæderne og adaptiv fartpilot.

Nye elbiler skal afspille en lyd når de kører under 30 km/t og på 500e er denne lyd en symfoni – meget charmerende og italiensk.

Peugeot e-208

Ligesom Opel Corsa, så har Peugeot e-208 lige fået en opfrisker på designfronten, og det betyder, at den udgående model kan fås til en lavere kampagnepris. Peugeot kalder dem “El-ternativ”, og e-208 GT fåes derfor med en besparelse på 60.000 kr. e-208 GT starter ved 240.000 kr. så længe lager haves.

Nissan Leaf

Nissan kører p.t. nogle skarpe kampagner på både Leaf og Ariya. Det betyder, at du lige nu kan få markedets billigste elbil, hvis du vælger en Leaf med “Visia” udstyr. Bemærk dog, at det er en ret skrabet model, du får for de penge. Den er fuldstændig blottet for alt hvad der må betragtes som værende moderne udstyr – ingen touchskærm (og dermed ingen Android Auto / Apple Carplay), ingen assistentsystemer, og heller ingen varmepumpe. Til gengæld har den varme i for- og bagsæderne som standard.

Leaf har grundlæggende været på markedet i Danmark siden 2011, og har vist sig at være en gennemprøvet og pålidelig elbil. Der er ingen aktiv køling af batteriet, hvorfor Leaf ikke er førstevalget til langture. Leaf er i øvrigt den sidste elbil på markedet, der benytter det japanske ChaDeMo ladestik, og har desuden kun en enfaset lader.

Leaf fås fra 196.100 kr indtil udgangen af Marts 2024.

Citroën Ë-C4 X

Igen er vi ude i en “så længe lager haves”-model, og til 250.000 kr er den lige på pengene, for den såkaldte “Concorde med Premiere pack”. Her får du 10″ touch skærm med Apple Carplay, 11 kW (3-faset) lader, bakkamera og parkeringssensorer (mv) med i prisen – men udstyr som adaptiv fartpilot, lane assist, etc, må du desværre kigge langt efter.

Ë-C4 X har stor fokus på kørekomfort, så hvis du går meget op i dette, så finder du nok ikke en bedre bil i dette prisleje.

Og dem der lige nøjagtigt ikke kom med

Hvis budgettet tillader 20.000-30.000 kr mere, så kommer der nogle ret interessante biler med i betragtning. Det er den evige diskussion, om man skal vælge den lidt mindre bil, og lægge flere penge i udstyr, eller om man vil gå op i en større model, og gå på kompromis med krydserne fra udstyrslisten.

Til blot 15.000 kr mere end budget finder vi Renault Megane E-Tech til 265.000 kr. Det er ganske vidst med det lille 40 kWh batteri.

Eksempelvis fåes den spritnye Volvo EX30 fra 270.000 kr, og for samme pris kan man også vælge at købe en Cupra Born. Er man mere praktisk anlagt, så er Citroën Ë-Berlingo eller Opel Combo-e Life også fine bud, igen til cirka 270.000 kr.

Ved 280.000 kr er det lige nu muligt at købe en Nissan Ariya, og den bil er størrelsesmæssigt i en helt anden liga end de andre biler vi har med her. Der er dog tale om en kampagnemodel, som kun løber til slutning af Marts 2024, så du skal altså beslutte dig hurtigt. Igen skal man her være opmærksom på, at bilen kun har en enfaset lader, og at det naturligvis er det laveste udstyrsniveau.


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *