Vi kan allerede nu afsløre, at det blev den orange MG4 der løb med sejren.

Kl 7:30 en lørdag morgen, mødtes vi for at køre afsted i to ens MG4 Extended Range. Bilerne har nøjagtigt samme udstyr, batteri og motorisering – så vi sammenligner altså to helt ens biler for at gøre det fair og realistisk.

Begge biler stod klar med 100% batteriladestand, og alle testkørere var parate på at sikre sejren til den respektive bil. Reglerne var aftalt på forhånd, og det skulle vise sig, at vi mødtes flere gange undervejs, på den (næsten) 1000 km lange rute gennem Tyskland.

Men hvad kan egentlig bedst svare sig, i den bil du kører i? Skriv en kommentar her på siden 👇

Den langsomme bil

Bilen med chaufførerne Christian Nolsøe og Michael Wulff skulle konkurrere ved at køre med maks. 110 km/t, selvom fartgrænserne måtte være højere på givne strækninger. Fartgrænsen blev besluttet ud fra et synspunkt om, at det var en realistisk hastighed som flere ville køre med som udgangspunkt. Vi drøftede også hvorvidt den skulle være begrænset til f.eks. 90/100 km/t, men det ville måske give anledning til farlige situationer på Autobahnen, så det blev vurderet til at være for langsomt – og det ville heller ikke være repræsentativt i forhold til hvad folk reelt kører på tur med.

110 km/t plejer også at være et rigtig godt kompromis mellem hastighed og forbrug. Biler med relativt høj vindmodstand bliver straffet hårdt, ved at køre f.eks. 130 km/t.

Teamet satte sig virkelig ind i rollen, og trillede stille og roligt afsted – de havde sågar kaldt sig selv “Captain Slow’s klub”, og fyldte kabinen med sømandsviser og jazzmusik.

Den hurtige bil

Modsatte team bestod af Poul Jørgensen, Jens Bundegaard samt Erik Børsting. Her var reglen, at vi skulle køre det bilen maks. kunne, når ellers trafikforhold og lovgivning tillod det. Hos os foregik det med ‘dakkedak-musik’ for at sætte den rigtige stemning.

Selvom vi skulle prøve at køre så hurtigt som muligt, så var det til tider nødvendigt at sætte farten lidt ned, for at nå næste ladestop. Forbruget blev meget højt, og bilens instrument kunne højst vise 29,8 kWh/100 km, hvilket gjorde at vi ikke kendte bilens reelle forbrug, ved høj fart.

På papiret kan MG4 køre 180 km/t, men vi kunne faktisk se, at den løb videre til 192 km/t på speedometeret. Det blev målt med GPS til at være indenfor 1-2 km/t nøjagtigt, selv ved de høje hastigheder – så den kunne skyde en flot fart, af en lille elbil at være.

Ladenetværk

Vi havde på forhånd besluttet os for, at holde os til en enkelt ladeoperatør for at undgå for meget fumletid, usikkerhed omkring ledige ladere og manglende brikker og Apps. Derfor besluttede vi, at bruge Tesla Superchargers ved samtlige stop.

Hvis vi havde gjort lidt mere research på forhånd, så kunne vi måske have benyttet Aral, Allego, eller en helt tredje operatør i stedet, men vi valgte udbyderen som vi kendte på forhånd, og hvor alle chauffører hurtigt kunne starte en ladesession fra telefonen.

Selvom det i Tyskland stadig ikke er samtlige af deres stationer der er åbne for alle elbiler, så passede lokationerne fint med de afstande vi skulle køre, langs vores rute.

Ruten

Som nævnt i tidligere opslag, så havde vi besluttet os for en rute ned gennem Tyskland, hvor vi relativt hurtigt skulle lave en afstikker fra A7, for at undgå det værste vejarbejde samt trafik omkring Elbtunnel ved Hamborg.

På grund af vejarbejde blev vi ledt af, allerede lige efter Schleswig, og måtte ud gennem små byer, for derefter at komme på A24 mod Berlin. Herfra var det dog meget smertefrit, med enkelte vejarbejder og (mange) hastighedsbegrænsninger. Det gjorde snitfarten relativt ens på de to biler, på den første del af strækningen.

Afgang

Vi kørte afsted fra Ødsted, en lille provinsby i udkanten af Vejle, og stak næsen sydpå. Vi havde i den hurtige bil regnet med, at vi ville kunne køre omkring 230-250 km på den første strækning. Modsat kunne den langsomme bil regne med omkring 350 km på den første opladning.

Undervejs

Allerede ved Neumünster, efter knap 2 timer måtte den hurtige bil holde ind, og have det første ladestop efter blot 207 km. Bilen kom op på 142 kW, selvom vi var ved det første ladestop – så den var altså ikke påvirket af kulde. Vi fik fyldt 34 kWh tilbage på batteriet, og stak atter afsted.

207,1 km ved et forbrug på 28,9 kWh/100 km = 59,85 kWh på 82% af batteriet

Mens vi var inde for at lade op, havde den langsomme bil dog overhalet os – men deres forspring blev hurtigt indhentet, og vi passerede dem igen.

Vi er nu landet på A24 retning Berlin, og her er der ikke meget trafik, og mange af strækningerne er ubegrænsede. Det giver os rig mulighed for at komme godt op i fart, og vi finder hurtigt ud af, at bilens tripcomputer højst kan vise et forbrug på 29,8 kWh/100 km.

Bilen makser ud ved 192 km/t på speedometeret, og vi kører klart hurtigere end de fleste andre biler. Til tider blev vi faktisk sløvet ned, med en BMW eller lignende tysk premium-bil i overhalingsbanen, så vi er nede på 170 km/t.

Vi kommer dog hurtigt til vores andet ladestop, i Wittenburg kl 11:04, og sætter bilen til at lade op med det samme. Den anden bil er lige i hælene på os, og kl 11:12 triller den ind, og bliver tilsluttet, altså et forspring på sølle 8 minutter efter knap 350 km.

Efter 35 kWh blev tilført vores batteri, forlod vi det langsomme hold.

Den langsomme bil fik fyldt godt op (52 kWh), og kunne derfor klare en god lang distance nu.

Vi havde på forhånd aftalt, at vi skulle besøge Tesla Gigafactory i Berlin, så vi vidste, at vi skulle mødes der igen, senere på dagen. Vores plan var at have et stop yderligere inden Berlin, og at benytte den hurtige ladekurve op til omkring 62 % SoC. Herefter dykker effekten væsentligt, og det bliver derfor tidskrævende at lade mere op – men den anden bil regnede ud, at de faktisk ville kunne nå hele vejen til Gigafactory uden et stop undervejs, og så kunne det godt svare sig, at lade op i længere tid.

Turen fortsætter og vi lærer bilen bedre og bedre at kende, og ved rimelig nøjagtigt, hvor meget energi vi kan presse ud af batteriet – dog med en margin som sikkerhed – man ved aldrig om der er omkørsel eller andre forhindringer undervejs. Vi ankommer ved Herzsprung med 5% på batteriet, og har holdt en snitfart på den strækning, på 137 km/t. Det har givet os et pænt forspring i forhold til den langsomme bil.

De ladestop vi havde ekstra i forhold til den langsomme bil, gjorde naturligvis at gabet blev lukket lidt, mens vores bil var stationær, men vi formåede alligevel, selv efter at have genopladet 45 kWh ved dette ladestop, at komme afsted mod Berlin, inden vi blev overhalet nede på motorvejen. Vi kørte således på motorvejen igen, et stykke foran den anden bil.

Når man kører på Autobahnen forbi Giga Factory Berlin, så bliver man opmærksom på skalaen af fabrikken. Det er et kæmpe område, og en meget stor bygning. Den er dog ret anonym set udefra, og som Erik bemærker, så kunne der ligeså godt være tale om et kæmpe indkøbscenter.

Vi tager plads ved den nye V4 Supercharger – der er god plads, og kablerne er lange så det er muligt at parkere både forlæns og baglæns, afhængigt af, hvor ens ladeport er placeret. Der er et automatisk betalingstoilet, og en lille ‘vending machine’ hvor man kan købe sodavand og snacks. Ellers er der ikke ret meget at foretage sig på området, bortset fra lidt vandring ned af parkeringspladserne til de mange medarbejdere.

Cirka 30 minutter senere ankommer den langsomme bil ved Giga Berlin. Vi hilser naturligvis pænt på dem, men må hurtigt sige farvel igen – vi skal jo gerne vinde det her!

Det blev vores længste ladestop, og vi fik 53 kWh på igen, mens den langsomme bil fik 46 kWh på.

Vi regner med at have to yderligere ladestop inden vores destination i Bispingen – mens den langsomme bil kan nøjes med et enkelt.

Herfra blev trafikken tiltagende, og vejene havde mange begrænsninger og vejarbejder. Vi havde derfor ikke en ligeså høj snitfart som tidligere på dagen.

Et kort ladestop i Irxleben (+28 kWh), hvor vi nærmest kun nåede på toilettet, sikrede os, at vi holdt vores forspring.

Kl 16:50 ankommer vi ved det sidste ladestop for den hurtige bil, i Peine. Der er også her tale om en helt ny V4-lokation. Denne har en chokoLADEbutik men intet andet seværdigt. Efter 34 kWh stikker vi atter afsted.

Den langsomme bil ankommer kort efter ved Superchargeren i Lehre altså tredje og sidste ladestop for den bil. Herfra kører de til destinationen, efter de fik 35 kWh tilbage.

Undervejs taler vi med den langsomme bil – vi aftaler ikke at kigge på Glympse på den sidste del af ruten, så vi kan bevare spændingen lidt længere.

Konklusion

Klokken 18:05 triller den orange MG4 ind ved V4 Superchargeren i Bispingen – men her er tomt. Har vi vundet?

Der bliver lidt tid til at lave video, og fundere over situationen. Sidst vi talte sammen, havde vi umiddelbart et forspring på 30 minutter. Timeren blev straks sat, så det kunne dokumenteres.

Her er der lidt uoverensstemmelse mellem Teslas data, og det vi har noteret selv – men forspringet var mellem 42-45 minutter da den anden bil kommer kørende.

Det er tydeligt at se på Christian og Michael, at de har haft en fed og afslappet tur – der har ikke været antydningen af stress i deres bil, hvor vi til gengæld ofte har lagt os i selen for at komme frem.

Sammen står vi så med spørgsmålet, om det virkelig kan svare sig at komme 45 minutter hurtigere frem, når vi tænker på prisen det har kostet os, og den stress det medfører at køre med topfart?

Tjek vores ladeskema ud her, og døm selv!

Tjek også vores video fra turen ud:

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *