Der er efterhånden mange attraktive elbiler på markedet både brugte og nye. Men kan en familie med oppakning i det hele taget bruge en elbil i den daglige transport, eller til en weekend tur med oppakning. Hvad rummer bagagerummet på de forskellige modeller. Det har vi sat os til at undersøge med denne bagagerumstest.

Testen kan ses på vores youtube kanal
https://www.youtube.com/watch?v=73AA4XsAKAQ

Testbiler:
Peugeot iOn 2012.
Nissan Leaf 2018
Hyundai Kona electric
Kia e-Niro
Hyundai Ioniq electric
Tesla Model 3 Performance

Test-oppakning:
Barnevogn:
Vi anvender en barnevogn af mærket Stork. Det er en kompakt model, med sammenklappelig stel, sammenklappelig barnevognskasse og aftagelige hjul.

Weekenkufferter og tasker:
To standard weekendtasker i “flybag format”. To små rygsæk tasker. Pusletaske.

Store kufferter:
Ved biler med store bagagerum anvender vi også store kufferter.


Peugeot iOn
Første testbil er Peugeot iOn. Bilen kaldes populært for en “trilling” eller en “elling” da der findes ialt 3 søsterbiler. De to andre er Mitsubishi i-Miev og Citroën c-zero. Pladsforholdene er ens i trillingerne.

Trillingerne er meget små mikro bybiler, med plads til 4 voksne. L348 x B148 x H161cm
De ydre dimensioner til trods er bilerne ret rummelige, da de er meget firkantede og da pladsen er godt udnyttet. Der er f.eks. flere enkle, men smarte måde at indstille stolene. Selvom bagagerummet i grundindstilling er på beskedne 166 liter lykkedes det os faktisk at få plads til barnevogn, 2 flybags, to små rygtasker og pusletasken i bagagerummet.

Vi var dog nødt til at “udvidde bagagerummet” ved at benytte at bagsæderne kan indstilles i flere vinkler og vi havde indstillet bagsæderyglænet i lodret position.

Men kan man leve med det kompromis kan man altså få imponerende meget til at være i det lille bagagerum.
Vi testede også om man kunne få barnevognen til at være i bilen med hjulene på, hvis vi lagde det ene eller begge bagsæder helt ned. Med det ene sæde lagt ned, skal barnevognsstellet slås sammen og sættes på højkant og barnevognskassen skal slås sammen. Men begge sæder slået ned, kan stellet køres ind og barnevognskassen slået sammen stilles ovenpå. I betragtning af bilens meget små ydre mål, er det imponerende hvad man kan få med i den lille bil.


Nissan Leaf 40kWh 2018:
Den ny Nissan Leaf er som den gamle en forholdsvis stor bil, til trods for at den syner mindre end den er. L449 x B179 x H154 cm.

Bagagerummet i den nye model er større end i den tidligere. Derfor er der også rigtig god plads i bagagerummet der med sine 435 liter er meget rummeligt. Der var derfor ingen problemer med at få test-oppakningen til at være i bilen og det var endda med baghylden på plads.

Uden baghylden på plads vil det være muligt at læsse endnu mere i bagagerummet. En god detalje, der viser at Nissan har bygget elbiler i en årrække er, at ladekabler og mormorlader kan placeres i net på højre og venste side af bagagerummet. På den måde kan man komme til ladekabler uden at tage bagagen ud. Det er en enkel men meget god og anvendelig detalje.


Hyundai Kona electric
Den testede bil var en Hyundai Kona med 39kWh batteri, men pladsforholdene er samme i modellen med 64kWh batteri.

Kona, e-Niro og e-Soul er søsterbiler, hvor Kona er den mindste. L418 x B180 x H157 cm.
Bagagerummet er på 332 liter og vi var derfor spændt på, om vi kunne få test-oppakningen til at være der.

Vi kunne dog sagtens få alt vores test-oppakning til at være i bilens bagagerum, men kun hvis vi tog rullegardinet ud.

Kia e-Niro
e-Niro deler teknik med Kona electric, men er en del større. L438 x B181 x H157


Bagagerummet er med sine 451 liter også betragtligt større. Derfor var vores forventninger store, til hvad der kunne være i bagagerummet.

Der var ingen problemer med at få udstyret til at være der og der var endda plads til en stor kuffert samtidigt. Så det er absolut godkendt.

Hyundai Ioniq electric
Ioniq er en meget lav bil. Med målene L447xB182xH145 er den faktisk ca 12 cm lavere end e-Niro og 9 cm lavere end Nissan Leaf 2018. Men da batteriet ikke ligger under kabinen men under bagsæde og bagagerum, er der alligevel god plads i kabinen hvor man sidder lavt. Batteriplacering under bagagerummet betyder dog at bagagerummet med sine 350 liter er en del under konkurrenterne Nissan Leaf 2018 og Kia e-Niro selvom Ioniq og Niro deler samme platform.

Vores testoppakning kunne godt være i bilen, men vi var nødt til at tage rullegardinet ud. Rullegardin kan placeres under gulvet hvor der også er plads til ladekabler og mormorlader. Så er det af vejen, men det kræver så, at man tager sin oppakning ud af bilen, for at komme til ladekabler og det er en god idé at tage højde for det ved pakning.

På grund af bagagerummets regulære udforming lykkedes det os faktisk at få barnevognen til at være der med hjulene på. Det kunne vi ikke i det større e-Niro bagagerum, hvilket viser at både rummets udforming og volumen er vigtigt.

Med hjul på barnevognen kan der dog ikke være så meget mere i bagagerummet, så skal man have meget med, skal hjulene af. Men hvis man blot skal have barnevogn og en pusletaske med med er det meget let at få den ind i Ioniq.

Tesla Model 3 Performance
Vi havde kun denne bil med kort varsel og i kort tid og det faldt desværre sammen med, at brugeren af barnevognen skulle sove 🙂

Vi kunne derfor kun teste plads med kufferter, men håber snart at vi får mulighed for at teste Tesla Model 3 igen.
Tesla Model 3 er også en meget lav bil. Men på vanlig Tesla vis, er pladsen udnyttet godt med både et ekstra rum under bagagerummet samt en frunk. Alle biler burde have en frunk, til kabler osv. men her har de traditionelle bilfabrikker valgt at lægge drivlinien. Tesla Model 3 er en meget flot bil, med glastag igennem hele taget. Det betyder i bagagerums sammenhæng, at der kun er blevet plads til en almindelig bagklap. I vores del af verden foretrækker de fleste mennesker en stor bagklap, da det er lettere at læsse.

Og det er nok den eneste store anke vi har på Tesla Model 3. Men bortset fra det er der faktisk god plads i bagagerummet, omend det er noget sværere at pakke. Vi kunne i hvert fald sagtens få plads til vores test-oppakning samt 2 kufferter i bagagerummet samt et par rygsække i frunk.
Vi glæder os til næste gang vi kan låne en Tesla Model 3, at se hvordan det går at læsse en barnevogn igennem den lille bagklap.

Bagagerums test indgår i vores testplan
Vi vil derfor løbende lave bagagerumstest når vi tester andre bilmodeller


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *