Rigtig mange danskere efterspørger en elbil som stationcar, og det giver rigtig god mening. Ofte findes en given stationcar også som hatchback eller sedan, men herhjemme ser vi ofte, at stationcar-modellen er den mest populære. Den byder ofte på samme længde som sedan-modellen, med med et tag som ikke skærer i loftshøjden, når man nærmer sig bagenden på bilen. Bagagerummet er mere regulært, og sammen med et plant gulv, og en aftagelig hattehylde, så er der ofte rigtig god plads til de større ting.


“Man skulle mene, at en bil som f.eks. Volkswagen e-Golf, der allerede findes som hatchback, skulle være nem også at lave som stationcar “

Men hvorfor er der ingen elbiler på markedet, som med rette kan kaldes en stationcar? Man skulle mene, at en bil som f.eks. Volkswagen e-Golf, der allerede findes som hatchback, skulle være nem også at lave som stationcar. Argumentet for, at den ikke findes, er ukendt – men vi kan nemt spekulere i, om den vil kannibalisere salget af den konventionelle model for meget. Golf er en meget populær bil i Europa, faktisk har den været den mest solgte model i Europa, i mange år i træk. Men alligevel er salget af e-Golf ikke noget der rykker statistikken voldsomt. Det skyldes måske, at de markeder hvor der bliver solgt flest elbiler, også er de markeder der foretrækker en stationcar.

Crossover-betegnelsen er stadig lidt ny for os. Vi har ikke haft det store indtog af SUV’er som de har oplevet i USA, og derfor er denne nye modeltype ikke noget vi har den store erfaring med. Crossover’eren er typisk en mellemting mellem en fuldblods-SUV og en hatchback eller stationcar. Som udgangspunkt kan man sige, at bilen er hævet et par cm (ifht. til en hatchback), som giver en større frihøjde, og den har måske også nogle større hjulkasser med sorte lister for at signalere offroad-kompetencer. Det er i mange tilfælde dog blot visuelt – mange af modellerne har kun forhjulstræk, hvilket gør grusvejen til den mest offroad-agtige passage for denne type bil. Renault Captur og Volkswagen T-Cross er Crossover-modeller af velkendte Renault Clio og Volkswagen Polo, respektivt.

Nu kommer vi til humlen – Crossover-bilen tillader nemlig med sin større frihøjde, at et batteri kan placeres direkte under kabinen, uden at det tager kabine- eller bagagerumsplads – et såkaldt skateboard-batteri. Denne type batteri findes i f.eks. Teslas biler, og Volkswagen har med deres MEB-platform (Modularer E-Antriebs-Baukasten) også lagt i kakkelovnen til en stor udrulning. Som navnet antyder, er platformen modulær, hvilket betyder at den kan skaleres op og ned, alt efter behov.

Biler som Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric (som deler drivlinje og batteri), kan kaldes Crossover. Hverken SUV eller hatchback, fugl eller fisk. Eller måske begge dele? Med den øgede frihøjde er der blevet plads til et batteri på 64kWh med en akselafstand på blot 2.600mm (for Hyundai Kona) – altså 37mm kortere end en Volkswagen Golf. Højden på bilen gør typisk også indstigningen nemmere, og det giver et godt overblik fra førerpladsen.

Så langt, så godt. Bilen er hævet lidt over jorden, hvilket tillader et stort batteri på en kort akselafstand. Men samtidigt er den ydre længde på Kia e-Niro feks. kun 4,375m og er dermed en del kortere end en mellemklasse stationcar. Ved første øjekast ser det derfor ud til, at bagagerummet ikke er særlig stort – indtil man prøver at fylde det med barnevogn og kufferter. Pakketeknikken er lidt anderledes, og der skal læsses godt over vinduesrammen for at udnytte pladsen fuldt. Glem alt om udsyn fra bakspejlet når du kører ned til sydens varme.

En anden ting man skal huske på, er, at en højere bil typisk giver et større frontareal, og dermed større vindmodstand – og med større hjul end en tilsvarende hatchback, er en øget rullemodstand også en faktor. Alt sammen ting der taler mod en god rækkevidde.

Biler som Audi e-tron og Jaguar I-PACE har begge en høj egenvægt, stor rullemodstand fra hjul, samt et stort frontareal. Det bevirker, at forbruget på disse biler er lidt til den høje side – værst er det med Audi e-tron. Kia e-Niro viser sig dog at være noget mere nøjsom med elektronerne, og har faktisk et lavere forbrug end Nissan Leaf 40kWh iflg. WLTP.

Crossover-bilen bliver tit markedsført som en bil til individualister, med spændende farvekombinationer i både interiør og eksteriør. Men noget tyder på, at det bliver mere og mere mainstream at køre SUV eller Crossover, og i 2018 udgjorde andelen således cirka 1/3 af bilsalget i Europa.

Sagt med andre ord – hvis du gerne vil have en elbil, men går og venter på en stationcar, så risikerer du måske at skulle vente meget længe. Incitamentet fra bilproducenterne til at lave stationcars som elbiler er få, og med de nævnte fordele for Crossover’eren, så er denne nye type altså vores bedste bud på en familiebil drevet af elektricitet.

Har du tjekket vores Facebook-side? Vi deler løbende opslag fra vores ture i de nyeste elbiler, og Live-streamer, så du i real-tid kan stille spørgsmål og give feedback! Vi har også en YouTube-kanal med mange dybdegående videoer fra elbilistens synspunkt – husk at abonnere hvis du løbende ønsker at modtage besked om vores nyeste indhold!

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *