I weekenden d. 12-14 April kører vi afsted i to MG4 Trophy Extended Range. Vi skal køre en rute på 1000 km, ned gennem Tyskland. MG4 har nu fået et kæmpe 77 kWh batteri, som de på en eller anden måde har fået skohornet ned i en forholdsvis kompakt bil. Det giver den en certificeret rækkevidde på 520 km (WLTP) – så på papiret kan man nøjes med en enkelt opladning undervejs.

Virkeligheden forholder sig dog anderledes, og det gælder alle slags køretøjer. Men hvor meget påvirker det rækkevidden, at køre med hhv. maksimalt 110 km/t versus topfart?

For at teste topfarten bliver vi nødt til at kigge til vores nabo sydpå – og vi må endda køre en rute som ikke har alt for meget trafik. Selvom der stadig er mange stræk uden hastighedsbegrænsninger, så er det meget svært at holde en snitfart der er væsentligt højere end vi har på de danske motorveje – så vi kører i en weekend, udenfor højsæson.

Ruten tager os først mod Hamborg, hvor vi umiddelbart inden skifter over til A24 mod Berlin – her skal vi kort forbi Teslas Gigafactory i Grünheide, og derfra kører vi videre til Wolfsburg og siger hej til Volkswagen på vejen, inden vi vender snuden nordpå igen.

Vi har beregnet ruten for den hurtige bil, og A Better Route Planner siger, at turen vil tage os 11 timer og 20 minutter at gennemføre, hvoraf de 3 timer og 2 minutter består af opladning – fordelt på 7 ladestop undervejs. Det bliver spændende at se, om vi kan få det til at gå op.

Planen er umiddelbart at holde os til Tesla Superchargers hele vejen, for at minimere risikoen for ladekø, og sikre en ensartet metode ved opladning for de to biler.

Hvad tror du, bedst kan svare sig? Smid os en kommentar her på siden.

Tjek i øvrigt vores video om selvsamme tur her, hvis du ikke allerede har set den:

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *