KGM Torres EVX

Drømmer du om en elbil med masser af plads, til barnevogn, kufferter osv., god plads i kabinen til store mennesker på alle pladser, der kan trække en trailer / campingvogn på 1500kg, og med en rigtig god garanti, til en pris langt under 400.000kr, så læs med her.

KMG Torres EVX er en netop sådan en elbil.

Hvis du ikke kender til KGM, så er du ikke den eneste. I den uge vi testkørte KGM Torres EVX, mødte vi mange interesserede, der spurgte til mærket og da vi fortalte, at det var en KGM lignede de et spørgsmålstegn. Det var tydeligt, at de heller ikke havde hørt om den før. KGM er et af Sydkoreas tre største bilmærker, et af de ældste fra Sydkorea og har eksisteret siden 1954. I mange år har det været kendt under navnet SsangYong, men skiftede i 2022 navn til KGM.
Testbilen har mange plusser og også nogle minuser.

Bagagerum:
For at starte bagfra, så er bagagerummet nærmest enormt. Det rummer hele 703 liter. Tilmed er det regulært og let at pakke. I forhold til elbiler, som Skoda Enyaq (585 liter) og VW ID.4 (542 liter) har den altså betydeligt mere plads bagi. Tager man bunden ud og fjerner flamingobakken, kan rummet endda udvides til hele 839 liter. Her er bunden ikke plan, dybest i midten og lidt lavere i siden, men de 839 liter er vel og mærke med plads på alle sæder uden at lægge sæderne ned. Bagagerummet er indrettet, så man kan sætte bunden på højkant, hvilket vi har gjort på billedet. Alternativt kan man tage bunden helt ud og lægge den hjemme. Lægges sæderne ned med bunden lagt i (dvs. i indstilling med 703 liter bagagerum) udviddes bagagerummet til 1662 liter, med plan overgang mellem de nedlagte sæder og bagagerum.

I rummet under gulvet finder man plads til ladekabel, nødlappekit og så kan man også lægge rullegardinet her. Man kan med snuptag fjerne flamingobakken for at udvidde bagagerummet, men må så finde et andet sted til disse ting og her ville det være godt med en frunk, men det har Torres EVX til gengæld ikke.

KGM Torres EVX koster godt 360.000kr i farven hvid. Ønsker du en anden farve, er der et tillæg på 8.500kr. Dette er kun topversionen, der importeres til Danmark, så det er inkl. omfattende udstyr, som fuld læderkabine med ventilerede elektriske sæder i begge sider foran, adaptiv fartpilotlane assist, blind spot detection osv.

Betjening:
Fartpilot, musik, laneassist, telefon osv. betjenes via knapper på rattet. Hvilket fungerer rigtigt godt. Der er helt almindelige stilke med funktioner til lys, visker osv. Øvrige funktioner betjenes på skærmen. Gearvælgeren sidder i midterkonsollen og det fungerer fint. Der er dog en sjov detalje. Når man har kørt fremad og vil skifte til bak, så skal man gøre det af to gange, først sættes bilen i frigear og derefter i bak. Det skal man lige vende sig til.

Der er en tyk instruktionsbog med, som jeg fik lejlighed til at læse en del i, for jeg kunne simpelthen ikke finde funktionen til at ændre lygtehøjden. Her kunne instruktionsbogen dog ikke hjælpe. Ved en tilfældighed fandt jeg dog ud af, at man skulle ind i menuen for ventilation for at justere lygtehøjden. Her kan man også justere køreprogram. Man finder også dette skærmbillede ved at svirpe ned på skærmen.


Svirper man fra højre mod venstre kommer en anden menu for temperatur, sædevarme osv frem. Her vælger man sædevarme / sædeventilation og en del andre funktioner heriblandt seperat temperatur for hver side. Midt på denne lille skærm kan man med berøring få sendt luft til fødder, krop eller hoved og det vises på tegningen af en stol.
Betjeningen via skærmen kræver at man sætter sig ind i det, men så har man også mange funtioner.

App betjening og formvarmning af kabinen
Torres EVX har desværre ikke en app til mobilen. Man kan heller ikke indstille bilen til at varme op på et forudbestemt tidspunkt. Til gengæld kan man på bilens skærm indstille ladetider på forskellige tidspunkter på ugen.

Forbrug:
Torres EVX har en Cv værdi på ca. 0,34 og det er ikke imponerende i forhold til konkurrenternes, der ligger på omkring 0,26-0,28. Da det er en ret stor bil, giver det en større luftmodstand end konkurrenternes. Bilen er opgivet til at køre 463km wltp og har 73,4kWh batteri. Den er opgivet til et forbrug på 18kWh/100km. Det kan ofte være svært at opnå wltp tallet på de biler, vi har testet gennem tiden og i dette tilfælde var den opnåede rækkevidde lidt over 400km efter en uges kørsel primært på landevej, med varme / køling. Det er ok. Bilen har varmepumpe hvilket betyder lavt energi forbrug til at opvarme kabinen om vinteren.

Opladning:
På AC lader bilen med 3 faser. På min eltavles forbrugsmåler kunne jeg se at bilen trak 10,5kW, i bilen viste skærmen 9,5kW, hvilket jeg tænker må være når ladetab er fratrukket.
DC / lynladning skal kunne være op til 120kW. For at frigøre kablet når bilen lader AC, skal man holde “lås op knappen” på fjernbetjeningen inde i 2 sekunder. Alternativt kan man også frigøre kablet på bilens skærm, men det kræver at man “starter” bilen. Har bilen selv nået det forudindstillede niveau for opladning, f.eks. 80%, så frigives kablet automatisk.

Ved start på lynladning med 22%SOC (Stat of Charge dvs, procenter på batteriet) målte vi op til ca. 115kW. Vi kender ikke bilens ladekurve, men har fået oplyst at den er meget flad. Gennemsnit op til 37% var lige under 100kW. Ifølge KGM skulle bilen kunne oplade 10-80% på 28 minutter, hvilket er ca. 110kW i gennemsnit under idelle betingelser og det virker opnåeligt. Vi prøvede ikke at oplade bilen 10-80%.

Kabine:
Der er virkeligt god plads i kabinen. Når jeg havde indstillet førersædet til mig selv, kunne jeg have to knyttede hænder over mit hoved og der er lige så god hovedhøjde på bagsædet, samt god benplads. Jeg er 184 cm høj. Jeg tænker at folk på over 2 meter vil sidde godt i Torres EVX.

Kabinen virker indbydende med mørke lædersæder med kobber farvede syninger, der går igen på døre. En kobber farvet liste under skærmen giver et flot look.

Kobber farven går igen i midterkonsollen. Der er 2 USB-C stik og et 12V stik i midterkonsollen og to USB-C stik ved bagsæderne. Der er trådløs opladning til telefon.
Begge forstole er elektrisk instillige, der er dog ingen memory funktion.
Sæderne giver ikke så meget sidestøtte, men vi sad udemærket i dem. Der er ventilation og elvarme i forsæder, samt elvarme i bagsæder. Sædevarme i bagsæder har to indstillnger og betjenes via knapper på dørene.

Passagersædet kan køres frem / tilbage og ryglænet hældes, via knapper, der kan nås fra bagsædet. Det fungerer fint, hvis bagsæde passagerer vil have endnu mere plads og der ikke sidder nogen i passagersædet foran.

Placering af ladeport:
Bilens ladeport sidder i forskærmen på bilens førerside.

Ønsker man at lynlade bilen på nogle af de Tesla Superchargere, der ikke er opgraderet med længere ledninger, kan placeringen af ladeporten gøre det svært at oplade uden at optage 2 ladepladser. Bilen tilbyder V2L (Vehicle-to-load). På den måde kan bilens batteri levere strøm til eksterne enheder, såsom en kaffemaskine, eller campingvognen, via den indbyggede V2L-oplader. Det kræver dog en adapter og prisen på denne kendes ikke endnu.

Isofix:
Der er isofix på bagsæder og god plads til barnestole.

Anhængertræk:
Har du brug for mere plads end der er i bilen, så kan du trække en meget stor trailer eller en campingvogn. Torres trækker op til 1.500kg på krogen, det kan vi godt lide.

Køreegenskaber:
Torres er meget komfortabel. Det er ikke en sportsvogn, men med 207 elektriske heste og 339NM moment trækker den 0-100km/t på 8,26 sekunder og man følger derfor overlegent med trafikken, ligesom andre elbiler. Topfarten skulle være 175km/t. Vi har ikke haft mulighed for at teste dette. Servostyringen er kraftig og det gør denne store bil meget let at køre.

Er den praktisk?
Et stort rungende ja til dette spørgsmål. Torres er enormt praktisk og man sætter let en barnevogn ind i bagagerummet. Har man meget store indkøb klarer bilen også det. Der er 12V stik i bagagerummet. Der kunne dog godt være nogle surre kroge.
Vi kan godt lide, når der er en Frunk (bagagerum foran) i elbiler, for her kan man lægge mange ting, f.eks. kabler, nødlader eller sprinklervæske, så det ikke tager plads op i bagagerummet og altid er let at komme til, selvom man har pakket bilen op med bagage. Der er desværre ingen Frunk i Torres EVX.

Lygter:
Lygteindstillingen i testbilen stod i højeste position, men det var alligevel lavt med en person i bilen, så lyset kom ikke så langt frem på kørebanen. Men det kan helt sikkert justeres hos forhandleren.
Bilen har en front, som gør den let at kende fra andre biler, med de lysende blokke på tværs af fronten.

Apple Carplay og Android Auto:
Med Android Auto eller Apple Carplay får man adgang til mobiltelefonens funktioner, f.eks. stemmestyret google maps navigation eller at kunne styre sin musik fra telefonen på bilens skærm. Bilen understøtter dette med ledning, det er ikke trådløst, men kræver at man sætter telefonen til USB-C stik. Der er ingen “gammeldags” USB stik. Vi havde købt en ny ledning for at teste hvordan Apple Carplay og Android Auto fungerede, men den ledning vi havde købt virkede ikke, så vi havde desværre ikke mulighed for at teste det.

Design:
Torres er helt sin egen. Den ser anderledes ud end andre biler. Ligner nærmest en slags moderne Landrover eller mini Hummer. Set indefra bilen virker det lidt, som man kører i en “mini Hummer” og det giver bilen karakter, at den er anderledes.

Set bagfra virker det, som om designerne vil have det til at se ud, som om bilen har plads til at sætte et reservehjul på bagklappen. Klappen ser også ud som om den åbner til siden, men den åbner helt almindeligt op, som på andre biler. Designet gør at nummerpladen ikke sidder symetrisk på bagenden af bilen og det ser lidt spøjst ud, når man ser bilen bagfra.
Taget slår et “knæk” over bagsædet og det gør også designet lidt specielt, men det gør også at, der er god plads i højden på bagsædet.

Akustiske advarsler:
Alle nye biler skal give alarm, f.eks. hvis bilen kører hurtigere på speedometeret, end tilladt. Man kan slå dette fra, da speedometeret ofte viser lidt forkert. I testbilen viser speedometeret konsekvent 3 km for meget og det er nogenlunde, som i de fleste andre nye biler. Det betyder så, at hvis man kører f.eks. 53km på speedomenteret, hvilket er 50 km/t GPS hastighed, så giver bilen en alarm for det.
Denne lyd er ikke høj, men vi syntes, at den er irriterende. For at slå det fra I Torres kræver det, man skal trykke 5 (fem) gange på skærmen gennem menuer. Det kunne man godt have gjort bedre. Efter alle vores ture, så oplevede vi at bilen opfordrede os til at holde en pause, allerede efter vi havde kørt omkring 10 minutter, hvor vi var friske. Generelt oplever vi desværre de akustiske alarmer, som et minus ved den ellers gode bil og det er ærgerligt.

Lydanlæg:
En sjov ting er, at man kan indstille en funktion, der slukker højttalerne på bagsædet, hvis f.eks. bagsædepassagerene sover. Det er rigtigt fint. Lydanlægget vurderer vi godt kunne være bedre.

Hvem er målgruppen?
Har man behov for plads både i kabine og i bagagerum, er Torres EVX en god kandidat til dette. Vi vurderer at målgruppen, netop er folk med behov for meget plads, det er f.eks. familier med børn i alle aldre. Husejere med behov for at trække en forholdsvis stor trailer, når man skal på genbrugspladsen. Folk med Campingvogn, der gerne vil køre elektrisk, folk med trailerbåd og for folk med store hunde, da der er masser af plads til både hundebur og bagage i den store bil. Ja målgruppen er stor for denne praktiske store elbil.

Vores mening om bilen.
Jan, der kørte bilen i en uge inden testen, er rigtig glad for bilen. Den er meget letkørt og komfortabel og så er der rigtig god plads i bilen. Rækkevidden og ladehastighed er fin til prisen for så stor en bil. Interiøret kan jeg også godt lide. Jeg kunne godt have tænkt mig at teste V2L, for det er et stort plus at bilen har det, men der var ingen adaptor med bilen. Så generelt en rigtig god og velkørende elbil. Vi kan også godt lide, at bilen har en virkelig god garanti. 7 år på selve bilen, som f.eks. Kia også har på deres biler og så 10 år eller 1 million km garanti på batteriet, det er rigtigt godt.
Men de akustiske alarmer er et meget stort minus og lydanlægget, som jeg syntes mangler dynamik og det trækker også ned. Men til gengæld får man oceaner af plads og komfort. Så er man i markedet for en meget rummelig og komfortabel elbil, så vil vi anbefale, at man tager Torres med i sine betragtninger og kører en god prøvetur i den.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *