Kia EV3

Jan var til præsentation af Kia EV3 hos Kia i Randers i dag.

Rigtigt mange mennesker var mødt til introduktionen af den ny model. Nogle af dem jeg talte med havde allerede skrevet under på køb af EV3. Det virker også som en rigtig fin elbil med et væld af udstyr i god kvalitet til en god pris. I forhold til eNiro, som EV3 nok kommer til at afløse på sigt, virker EV3 meget mere moderne og der er også bedre plads i både kabine og bagagerum. Den virker rigtigt godt bygget. Der er endvidere sket en kæmpe opgradering af infotainment systemet.

Lækker tykt rat og kabine med lyst indtræk i ryg og mørk på sædeflade. Der er og ambient lys på modellen GT line.

Umiddelbart virker det til at der er rigtig god plads i bilen og man sidder godt både foran og bag i bilen.

Bagagerummet er på 460 liter. Man kan flytte bunden op / ned, så man enten har meget plads, eller en plan bund når bagsæder lægges ned.

Der er ISO fix beslag, så det er let at montere en barnestol. Forsæderyggen er lidt skrå, så forsædet ikke kan være kørt helt tilbage med en bagudvendt barnestol, men alligevel sidder man godt i sædet foran barnestolen.

Flotte forlygter med mange lysdioder. Selvom det ligner matrix lygter er det dog ikke det.
Der er en Frunk på 25 liter under hjelmen.

Mange funtioner styres fra skærmen, men der er knapper til de vigtigste funktioner, der gør det let at navigere rundt. Bilen er udstyret med stemmekommandoer og AI som man kan spørge om alt muligt. Apple Carplay samt Android Auto er trådløst og kan derfor anvendes med telefonen i lommen / tasken, for dem der hellere vil bruge det end bilens system.

Kamera med bird view i GT line modellen. Der er også en funktion der viser blindvinkel. Der er stemmestyrende funktioner og bilen skulle selv foreslå ladepunkter, hvis man beder GPS om f.eks. at køre til Paris. Endvidere kan systemet ændre ladepunkter hvis man ændrer kørestil der giver højere / lavere forbrug.

Dejligt at Kia har fjernet de irriterende propper over ladestik. DC ladestikket er beskyttet af en klap og AC stikket beskyttes af ladedøren. Med det store batteri lader bilen med op til 128kW. Det lyder ikke så imponerende, men ladekurven skulle dog være flad med høj effekt selvom batteriet er ladet en del op i batteri procent. Det skulle tage 31 minutter at lade det store batteri 10-80%. Det lille batteri lader med op til 101kW og her tager 10-80% 29 minutter.
Bilen kan fås med Vehicle-to-Load, hvilket gør at man kan slutte f.eks. en elektrisk gril, kogeplade eller andet til strømstikket. Bilen levere 16A på 250V.

Der er snart biler på vej til Danmark og de første biler leveres i Oktober.
Vil man have Vehicle-to-Load, eller specificere bilen efter eget ønske, må man vente til februar. Priser fra 269.900kr for modellen med 436km rækkevidde. EV3 fås med op til 605km rækkevidde.

Til EV3 fås anhængertræk. Prisen på trækket kendes ikke endnu-. Bilen trækker 500-1.000kg afhængig af batteristørrelse.

Vi glæder os til at testkøre EV3, når vi får mulighed for det.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *