MAXUS er netop nu på vej med deres EUNIQ. En 7 personers MPV i den store ende, og med sine 4,82 meters længde, er der god plads selv på bagerste række!

Prisen er 360.000 kr og inkluderer en fuld udstyrspakke – selv med de nye afgiftsregler for 2021. Rækkevidden angives til 260 km jf. WLTP. Vi har ikke haft mulighed for at teste den reelle rækkevidde endnu.

Tak til Grome Automobiler i Farum for lånet
Bilen fås i 4 farver, heriblandt ‘Black’ (afbildet), ‘Polar Ash’ (som Jan har prøvet), ‘Silver’ og ‘White’

I bilen har de vægtet komforten højt, og den har således behagelige køreegenskaber, der dog ikke indbyder til dynamisk kørsel. Det er nok heller ikke forventeligt i en bil i denne klasse. Den klarer kørsel over vejbump rigtig fint – en ting som blandt andet Nissan Evalia ikke er super glad for. Man kan mærke, at den har en moderne undervogn, men højden gør, at kørsel i kurver mv. bliver lidt duvende. Kørsel på lande/motorveje er til gengæld yderst komfortabelt.

Bagklappen er ret stor – men den er heldigvis elektrisk

Førerpladsen er flot indrettet, og nem at overskue. Mange af overfladerne er med soft-touch detaljer og i pæne materialer. Knapperne på rattet kan bruges til at vælge menu på infoskærmen i instrumentbordet, og justering af lydstyrke i modsatte side. Den adaptive fartpilot styres også fra rattet.

Multifunktionslæderrat er standard

EUNIQ er også udstyret med en 12″ centerskærm som kan bruges til at konfigurere de mange assistentsystemer, og selvsagt til radio osv. Der er dog ingen indbygget navigation – til gengæld er Apple CarPlay understøttet. Der er også en menu som kan vise den estimerede rækkevidde, og historik over forbrug med grafer.

Der er ambientebelysning, som kan justeres fra centerskærmen. Lyset findes i paneler på instrumentbordet, ved dørhåndtag, og ved en liste i taget. Bilen har i øvrigt også soltag!


På anden og tredje sæderække finder vi god plads, og begge rækker kan faktisk justere hældningen på ryglænet. Man skal dog være opmærksom på, at 2. række skal være relativt opret før man kan lægge 3. række ned. Sæderne ligger dog helt fladt, og skaber et kæmpe bagagerum på 1026 liter, og 485 hæderlige liter med 3. række i brug.

Der er fin komfort på begge rækker, men justering af klima, og flyborde findes kun på 2. række.

Elmotoren yder 177 hk og 310 nm, og giver bilen tilstrækkeligt med overskud. Den er ikke nogen raket, men kommer faktisk fint frem i trafikken med et pænt overskud. Det meste af ‘effekten’ ligger dog i starten af pedalens vandring, så der sker ikke meget mere, når pedalen er trådt mere end 50% ned. Det er intet problem at komme op i motorvejshastighed, selv på en kortere rampe.

Bilen kan bremse med rekuperation (som stort set alle andre elbiler), og det bidrager til, at nedbremsning sker blødt og behageligt. Rekuperationen kan justeres i 3 trin, og overgangen til friktionsbremserne er umærkelig.


Vi glæder os rigtig meget til at lave en rigtig test af bilen, men i mellemtiden så tjek Jans førstehåndsindtryk her, og husk at abonnere på vores YouTube-kanal!

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *