Mercedes EQC er en tung bil, der næsten vejer 1 ton mere end en Hyundai Ioniq electric. EQC har fået mange roser af bil journalister, men hvordan vil en inkaneret elbilist synes om den?
Læs min oplevelse på en septemberdag med denne bil.
EQC blev hentet i Aalborg.
En dag i September havde jeg fornøjelsen at låne en Mercedes EQC i nogle timer, som en del af Mercedes markedesføringskampagne “City Escapes”. Bilen blev hentet i P-kælderen ved Magasin i Aalborg og det lykkedes at få den forholdsvis store bil ud af de smalle tilkørings forhold ved parkeringshuset i hel tilstand.
Hvor praktisk er bilen?
EQC har et stort bagagerum og under gulvet er der rigtig god plads til f.eks. ladekabler og mormorlader. Samt en hel del andre ting. Dejligt at man let kan lægge kabler under gulvet, men man skal være opmærksom på at tilgangen til ladekabler så er svær, hvis man har pakket bagagerummet. Desværre er der ikke gjort plads til at man kan lægge bagagerums rullegardinet under gulvet, så det må man lægge sammen med bagagen, hvis man for brug for at have bagage der er højere end kanten til rullegardinet. Der er en strop til at holde gulvet oppe, når man f.eks. lægger ladedækslerne under gulvet. Det er rigtigt godt tænkt, men man skal huske at lukke gulvet ned inden man lukker bagklappen da de ellers vil kolidere.
Frunk:
Tesla introducerede et lille bagagerum under fronthjelmen, der kaldes frunk. Der er desværre ingen frunk i EQC, selvom fronten er meget høj. Derfor skal alt bagage bag i bilen, (ligesom på de fleste andre elbiler). Frontmotor og øvrig elektronik aircon osv under fronthjelmen er dækket af en stor plade.
Kabinen:
Det er let at komme ind i bilen, da den er meget høj. Der er god plads på både for og bagsæder. Sæderne kan indstilles i mange forskellige positioner og på testbilen foregår det elektrisk, ligesom sæderne var i meget lækkert del læder. Der er mange indstillingsmuligheder.
Rat position og nakkestøtte højde kan også instilles elektrisk. Det foregår ved at trykke på knapper på døren
Kan bilen trække en anhænger?
Hele 1800kg må bilen trække, men husk at da bilen vejer omkring 2400kg skal man have trailer kørekort hvis man trækker en større trailer/campingvogn. Testbilen havde et fabriksmonteret anhængertræk der automatisk kører frem. Det kan aktiveres vha en knap, enten ved instumentbordet eller på bagklappen, når den er åben. Det virker rigtigt gennemført og man skal ikke ligge og rode på jorden, for at sætte strøm stik og sikkerhedskabel på, som man f.eks. skal på Tesla X. På EQC sidder strømstikket og øjet til sikkerhedskrogen, som en del af selve trækket, så det er meget let at nå.
Skærm og funktion.
En smal og meget bred skærm udgør instrumenthus samt GPS kort. Der er både nyttige og mindre nyttige funktioner og det kræver lidt øvelse at finde alle funktioner. Både fra rat og via en touchpad i midterkonsollen kan man “swipe” mellem forskellige menuer. Der er også små tuchpads på rattet. Og når man har fundet ud af hvordan det virker, er det meget imponerende. Når man anvender navigationen og kommer til et sted hvor man skal dreje, så skifter skærmen til billede fra front kamera, og viser hvilken vej man skal som en pil ovenpå dette billede. Det fungerer rigtigt godt.
Head up display projeceres direkte på forruden og det virker fint i dagslys. Bl.a vigtige funktioner som hastighed, tilladt hastighed og navigation vises på head up displayet.
Kører man i et snævert parkeringshus, som vi gjorde ved Magasin i Aalborg, så er det en stor hjælp, at man kan instille skærmen til at vise “bird view” af bilen og på den måde se forhindringerne udenfor bilen. Kommer man for tæt på en forhindring giver bilen akustisk signal, ligesom skæmen viser med rødt hvor man er meget tæt på forhindringen.
Delvis selvkørende funktioner.
Som mange andre biler har EQC adaptiv fartpilot og lane assist og det virker rigtigt godt. Bilen sætter selv farten efter den tilladte hastighed og sætter også farten ned, når man nærmer sig f.eks. en rundkørsel. Når man anvender navigationen oplevede vi at bilen sætter farten ned, inden den skal dreje. I mange tilfælde kan man på den måde køre bilen udelukkende ved at styre og helt uden at røre pedalerne. At man kører den korrekte hastighed i rundkørsler osv, tager bilen sig selv af. Og den sætter også farten ned når man nærmer sig et by skilt, ligesom den sætter farten op når man må køre hurtigere. Jeg er meget imponeret over hvordan Mercedes har fået det til at virke. En lille ting, som også ses i mange andre biler med adaptiv fartpilot er, at bilen kan have lidt svært ved at se om biler der holder parkeret i højre side er en del af trafikken.
Køreoplevelse og komfort.
EQC er meget støjsvag og det er derfor meget let at føre en samtale mellem forsæde og bagsæde passagerer, uden at hæve stemmen. Kabinen er af høj klasse og alt virker lækkert, veldesignet og af god og holdbar kvalitet. Bilen har firehjulstræk og derfor godt fat i underlaget og accelerer imponerende uden at miste grebet. Den er blødt affjedret og komfortabel på såvel almindelig vej, trafikbump og brosten, dog uden at nå Citroën niveau. EQC er en tung bil der vejer næsten ét ton mere end en Hyundai Ioniq. Vi syntes, at EQC gynger lidt ekstra, når man f.eks kører over et trafikbump eller andre ujævnheder. Om det skyldes bilens høje egenvægt kan man gisne om. Men har man tendens til køresyge er det bedst at befinde sig på bagsædet hvor denne gyngning er mindre udpræget.
Infotainment system.
Der er god lyd på musikanlægget, som man vil forvente af en bil i denne klasse. Højttalere er flot designet.
Der er placeret en subwoofer i topedovæggen, så den ikke er i vejen i bagagerummet. Der er trådløs opladning af mobil og USB-c stik til at forbinde med mobilen.
Opladning
Vi havde ikke lejlighed til at teste EQC på en UFC (ultra fast chargingstation). Vi testede i stedet ladning med mormorlader og endvidere ved en 3 faset fast hjemmelader. Vi ser gerne at nye elbiler introduceres med mulighed for at lade på alle 3 faset. Desværre leveres mange nye elbiler stadig kun med ét faset lader. EQC er en mellemting idet den lader på 2 faser med ca. 6,7kW.
Med mormorlader lader den med ca 1,9kW. Det betyder at bilen viste ca. 12½ time om at lade fra 72-100% med mormorlader. Det er meget langt tid.
Tilsvarende viste bilen, at det tager ca 3½ time at lade fra 72-100% med 6,7kW tofaset ladning, hvilket modsvarer ca. 12 timer fra helt tom til 100%.
På EQC sidder ladestikket ved højre bagskærm. Der er dæksler til at dække CCS stikket, i stedet for gummi hætter som på mange andre elbiler. Det er klart en forbedring og sådan burde det være på alle biler med CCS stik. Man skal dog være opmærksom på at lukke dækslerne inden man lukker “lade døren”, da de ellers vil støde sammen.
Strømforbrug:
Vi havde ikke lejlighed til at lave en rækkeviddetest eller en grundig test af forbruget. Ved blandet kørsel med 70% motorvej med 110/130km/t og resten på landevej og i by. Vi endte omkring 28kWh/100km. Et højt forbrug, men forventet med den tunge bil.
Speedometer fejlvisning:
Der er meget lille fejlvisning på speedomeret. 134km/t på speedomeret svarer til 130km/t reelt og 52km/t på speedometeret svarer til 50km/t reelt. Det er absolut godkendt og specielt med den aktive fartpilot er det vigtigt at misvisningen ikke er større, da det ellers ville betyde at bilen ville køre for langsomt, idet den jo selv sætter sin hastighed efter speedomeret, når man kører med fartpiloten.
Konklussion:
EQC virker som en velbygget kvalitetsbil, som man kan forvente af Mercedes. Alt er af meget høj kvalitet og man føler sig hensat til første klasse. Fartpiloten er af særklasse.
Det monterede anhængertræk er rigtigt smart og bekvemt. En meget anvendelig elbil.
2 faset lader er fint, men 3 faset ville være bedre. Bilen er meget tung, hvilket påvirker affjedring/køreegenskaber og gør at den bruger meget strøm. Ingen frunk.
De nærmeste konkurrenter er Jaguar Ipace og Audi eTron. Selvom Mercedes er lidt billigere end konkurrenterne er prisen er mere end de fleste kan betale.
Men har man pengene og vil man investere så mange penge i et køretøj, så er Mercedes EQC et godt bud på en god elbil af høj klasse.
Hej.
Tak for den spændende artikel. Mercedes-bilen vinder FDMs nye store test af de 14 elbiler på det danske marked. Med andre ord er denne Mercedes-bil ifølge FDM bedre end både Tesla 3, Tesla S og Tesla X. Så måske – måske ikke – er denne Mercedes den Tesla-killer, som folk har ventet på. Jeg linker til FDMs test af denne Mercedes.
Personlig synes jeg nu, at Mercedes-bilen er for stor og tung til at være den bedste bil. I min verden er det ikke optiamlt eller grønt at køre rundt i så tung en bil. Jeg er mere til de lettere og lidt mindre biler som Kia e Niro og den kommende elbil VW ID3. Og jeg vil langt hellere have en Tesla 3 end denne Mercedes-bil. I en anden test vinder Tesla 3 da og
så over denne Mercedes-bil.
https://fdm.dk/motor/biltest/mercedes-benz-eqc-bedste-elbil-lige-nu
Venlig hilsen Jan hervig nielsen