🔋Moderne look

🔋Android Automotive

🔋Let ISOFIX-adgang

🪫Strømforbrug

🪫Knæplads ved førersædet

Renault Megane E-Tech findes i 4 versioner med forskelligt batteri og udstyrsniveau.
Priserne starter ved 264.990 kr for Evolution, der som den eneste model har 40kWh batteri og 130hk. For 15.000kr mere får man modellen Equilibre, der har 60kWh batteri og 220hk. Prisen topper ved 319.009 kr for modellen Iconic.

Vi har lånt en Techno model hos Renault Danmark, som vi har haft mulighed for at testkøre igennem 2 uger. Det har givet os begge rigtig god tid til at teste mange aspekter ved bilen. Lige fra dagligdags-pendlertur, over “ferie” i det danske med hurtig-opladning undervejs, til test af praktiske ting som bagagerumstest mv.

Techno koster fra 299.990 kr.

I denne tid tales meget om, at bilerne er blevet computere, hvor meget ikke længere kan betjenes med en knap, men skal betjenes via en skærm. Dette mener nogle ikke er godt for trafiksikkerheden.
På Megane har man formået at kombinere fysisk knap/stilke/rat betjening med skærm/ stemmestyring og det kan vi godt lide.

Betjening:
Alle vigtige funktioner kan nås fra rattet og de øvrige funktioner kan styres via stemmekommando. Der er usædvanligt mange stilke ved rattet og endvidere trykknapper på rattet. Dermed kan man betjene næsten alle vigtige funktioner uden at slippe rattet og med stemmestyring kan man tænde ratvarme, sædevarme osv – det fungerer rigtigt godt. Kommer man fra de fleste andre biler, skal man dog vænne sig til, at nogle af stilkene og knapperne kan sidde anderledes. F.eks er radiostilken placeret i højre side bag rattet, hvilket er en Renault-specialitet. Når man først har vænnet sig til det, fungerer det rigtig glimrende. Fartpiloten er placeret på rattet i venstre side hvilket også er modsat af mange andre biler. Det kunne være rart hvis bilfabrikkerne havde en fast standard for hvor man placerede tingene, men det fungerer fint og knapperne er fysiske knapper, hvor man kan mærke, at man har trykket på dem, modsat de kapacitive knapper man finder i f.eks. en Volkswagen. Også gearvælgeren på en stilk fungerer fint og intuitivt. Det lykkedes os ikke at sætte bilen i N, dvs “frigear”. Det er noget vi som elbilister gerne vil kunne, når vi med mellemrum vil “motionere bremserne”. Når man parkerer, trykker man for enden på stilken hvorved bilen sættes i P og trækker håndbremsen.

Hvad er Android Automotive?
Android Automotive fungerer uden at man behøver at have mobiltelefon med.
Det fungerer rigtigt godt i Megane. Når man nærmer sig bilen og den låser dørene op, tænder den samtidigt for infotainmentsystemet. Det betyder at bilen er “klar” til at navigere allerede når man sætter sig ind i den. Dette uden at man behøver at starte den. Sæt dig blot ind i bilen og sig “Naviger til Prins Jørgens Gård 1, København” og så finder Google Maps ruten og navigerer til den ønskede adresse. Er der behov for opladning undervejs finder Google også ud af dette,og lægger ladestop ind på ruten. Selve skærmen er meget responsiv, når man betjener den.

Vi oplevede ingen problemer med stemmestyringen – den kunne let forstå, hvad vi sagde. Dog skal man tale lidt højere, hvis man ikke sidder i førerstolen og vil give en kommando, men det virker meget logisk. Man kan betjene Google Maps, ratvarme, sædevarme, samt mange andre funktioner via stemmekommando.

Forbrug:
Megane vejer 1.600kg og er dermed en “let elbil”. Den har en effektiv varmepumpe. Begge dele skulle være posivt mht. lavt forbrug. Til gengæld har den store 20″hjul og selvom bilen, med det flotte design, ser aerodynamisk ud, så er aerodynamikken med en Cw værdi på 0,29 ikke bland de bedste indenfor elbiler.

Vores snitforbrug med blandet kørsel endte på 21,5kWh/100km. Vi havde forventet et lidt lavere forbrug

Det virkede, som om Megane ikke kørte helt så langt på strømmen, som vi havde forventet. Ved landevejskørsel i ca. 3 grader celcius opnåede vi 150km fra 100-50% ifølge bilens instrumenter. Vores snitforbrug med blandet kørsel endte på 21,5kWh/100km. Vi havde forventet et lidt lavere forbrug i forhold til vores erfaring med vores egne biler i den temperatur og hastigheder, vi kørte i testperioden.

Opladning:
Megane E-Tech kan som en af de få biler lade med 22 kW på AC. Dvs 3×32 A. De fleste elbiler lader med max 11 kW og vi skal kun få år tilbage, før det var almindeligt med enfaset opladning og kun 3,7 kW på mange elbiler. Vi vurderer, at det er rigtigt godt at have, hvis man ofte oplader på AC ladere (f.eks. i by) eller har behov for at kunne fylde en del energi på bilen, når man kommer hjem, for at kunne køre igen. Lader man hjemme, kræver det dog, at man har mulighed for at trække så meget strøm til sin ladebox for at udnytte det, men så kan man bedre udnytte at lade hjemme, når prisen på strøm er lav.


Bilen kan opvarme / køle batteriet, ved at man indtaster, hvor man vil lynlade på gps og gør man det, kan bilen lade rimelig hurtigt, selv når det er koldt. Vi opnåede 128kW ved start på 26% og det må betegnes som godkendt.

Ved kolde temperaturer kræver det, at man benytter funtionen, der opvarmer batteriet, eller at man har kørt i et længere stykke tid, for at kunne oplade hurtig. Poul prøvede at oplade uden at varmeren var aktiv og efter bilen havde kørt få km og der var en tydelig forskel på opladningshastigheden. Derfor kan vi kun vende tommelfingeren op for at Megane har mulighed for batteri opvarmning.

Kabine:
Kabinen er intim, men føles meget behagelig. Der er stof på oversiden af instrumentbordet og i dørlommer og en del af dør siderne. Det ser godt ud og vi tænker, at det er med til at holde støjniveauet nede i bilen, at der ikke er så mange “hårde overflader”. Man kan lægge sin mobil til trådløs opladning i midterkonsollen, som vi dog finder ret bred og det kan genere benene lidt ved langturskørsel. Der er ambient light på instrumentbordet, der fortsætter på dørene og farven kan ændres via skærmen. Ambiente-lyset kan justeres efter hvor meget man vil have det skal lyse, samt hvilken farve man ønsker.. Megane er noget smallere end mange andre elbiler på markedet, men alligevel føles kabinen rummelig omend den også føles intim. Der er elektrisk lændestøtte i forsæderne på Techno modellen. Alle andre indstillinger er manuelle. Det fungerer fint, dog savnede vi at kunne ændre på vinklen på sædehynden for at finde den optimale siddestilling. Der er varme i forsæder og rat. Der er dog ikke varme i hele ratkransen, det øverste stykke mellem kl. 11-13 opleves koldt.

Poul fandt sig ikke ligeså godt til rette i førersædet, da hans ben stødte på den lille midterkonsol der stikker ud, lige hvor man sidder med knæet.

Der er ok plads på bagsæderne og Jan der er 184 cm siddder fint bagved “sig selv”. Vi bemærkede at kører man forsæderne i laveste højde, kan det knibe for bagsæde passageren at få fødderne ind under forsædestolen. Det er noget, vi ser på en del elbiler, men blot fører og forsædepassager kører sædet en smule over laveste niveau, er det ikke noget problem. Bagsædet opleves lidt mørkt pga. små ruder.

Det er meget nemt at bruge ISOFIX-beslagene på bagsæderne, da de har en god højde, og det er meget ligetil at få autostole ind – noget som børnefamilierne er ret glade for. Der er i øvrigt også ISOFIX i passagersædet foran.

Bagagerum
Bagagerummet er 440 liter og meget reelt, firkantet og let at pakke. 1 meter bredt ifølge Renault (vi målte bredden til 96cm med laser måler?). Vi kunne akkurat ikke få test barnevognen ind i bagagerummet med hjul. Tog vi hjulene af gled barnevognen til gengæld let ind i bagagerummet. Der er ingen Frunk og der er så tæt pakket under motorhjelmen, at man heller ikke kan eftermontere en frunk.

Mulighed for anhængertræk:
Flere og flere elbiler får mulighed for at trække en anhænger. For Megane er det op til 900 kg for 220 hk modellen og op til 500 kg for 130 hk modellen, hvilket betyder at den snilt trækker en havetrailer eller en lille båd. Med tagbøjler lastes op til 75 kg på taget.

Køreegenskaber:
Allerede efter få km lagde vi mærke til. at Megane er meget støjsvag i kabinen.
Bilen står rigtigt godt fast på vejen og kører lidt som en Gocart i sving. Samtidigt meget civiliseret og behageligt. Den føles velbygget. Jan kører af små snoede landeveje med skarpe sving til arbejde og det klarer bilen rigtigt fint med godt vejgreb. På små smalle landeveje opleves det, som en fordel at bilen er forholdsvis smal i forhold til andre moderne biler. Megane er 15 cm smallere end Tesla Model 3 og ca. 12 cm smallere end Kia Niro EV.
Den adaptive fartpilot virker rigtigt godt afstemt. Hvor nogle biler kan køre meget i ryk, når der f.eks trækker en bil ind foran på motorvejen, så afpasses hastigheden stille og roligt i Megane. Det er meget behageligt at køre med.

Den medfølgende Lane Assist er dog ikke den bedste, vi har set. Det er ligesom, at bilen kun styrer, når den er helt tæt på linjer, i stedet for at centrere nogenlunde på midten af vejbanen.

Der er ikke meget vindstøj i selve bilen, dog er der lidt vindstøj fra sidespejlene. De er meget store og giver et meget godt udblik bagud.

Der en ret stor C stolpe ligesom bagruden er ret lille, så udsynet bagud er ikke imponerende. Bakkameraet viser ikke så stor en betragtningsvinkel, som man kunne ønske sig. Techno-udstyret har ligeledes ikke ‘Rear Cross Traffic Alert’, der kan se krydsende trafik, når man bakker. Der er heller ikke blindvinkel assistent (trekant i sidespejlene).

Vores vudering
Vores vurdering af Megane er, at det er en god og moderne elbil, der er meget velkørende, til en fornuftig pris. Den kan sagtens fungere som bil nr. 1 til en lille familie og så er det en bil, man bliver glad for at køre i. Den kan også sagtens tage familien på langtur, da den tilbyder hurtig DC-opladning.

Der er ikke mange konkurrenter til 265.000 kr, så den skaber lidt en niche i det lavere prissegment.

Særlig tak til Renault Danmark for lånet – det er ikke tit man får lov til at låne en bil i så lang en periode!

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *