Det kan nogen gange være svært at finde ud af hvad der er op og ned i de lange betegnelser nogle bilmodeller har. Med BMW er vi vant til at jo større model nummer, desto større bil, men det er ikke tilfældet her. BMW iX2 er en strømlignet og derfor lidt mindre udgave af

BMW iX1 som den deler platform med. Designet deler vandene og personligt kan jeg godt lide bilen, men jeg er ikke vild med designet. Her ville jeg foretrække iX1 i stedet, men smag og behag er jo forskellig.


Der er tale om en ægte BMW og her tænker jeg specielt på den høje kvalitet og funktionalitet vi forbinder med en BMW. Der er kælet for detaljerne og ting som den adaptive fartpilot / lane assist fungerer bare rigtigt godt og meget glidende. Her kunne mange andre producenter virkeligt lære noget. Der er en del sjove detaljer, såsom at man på nogle skærmbilleder i bilens infotainmentsystem kan se et billede af bilen i den rigtige farve, med de rigtige hjul osv. Her drejer hjulene rundt når bilen kører og når man drejer på rattet kan man også se det. Sjov detalje, men bortset fra det, er det tysk “Ordnung muss sein” der præger infotainmentsystemet, og det virker let og intuitivt at finde ud af. Så her er tingene godkendt, men BMW’en er heller ikke nogen billig bil, hvis man sætter nogle krydser på udstyrslisten.

Den billigste version koster fra 430.000kr. og i den prisklasse er der stor konkurrence.. Vil man have xDrive30 modellen og lidt udstyr, så bilen er udstyret som testbilen og i den flotte røde metalfarve, lander vi på 620.000kr. Mange penge, men for pengene får man en ægte BMW i god kvalitet. Vi har flere gange haft lejlighed til at tale med tyske BMW testkørere, der har fortalt om det omfattende testprogram de udsætter deres biler for inden de kommer på markedet. Testene skulle være en garanti for at tingene fungerer som de skal og det var også det vi oplevede med testbilen.


Som navnet antyder, så er der tale om en bil med 4 hjulstræk.
iX2 produceres i Regensburg i Tyskland, på en fabrik hvor der er fokus på bæredygtighed og gode arbejdsforhold.
Fra vi sætter os ind i bilen første gang er kvalitetsindtrykket meget højt.

Betjening
iX2 er meget traditionelt indrettet og man skal ikke køre mange meter inden man er dus med den. Funktioner på skærmen virker logiske og lette at finde ud af.

Forbrug
iX2 er opgivet til 17,3 kWh / 100km. Batteriet er 64,8kWh og sammenlagt giver det wltp rækkevidde på 423 km eller lidt kortere end f.eks. en Kia Niro EV med samme batteristørrelse. Men BMW’en er en mere end 300 kg tungere bil med mere kraftoverskud og 4 hjulstræk. iX2 har en køreklar vægt 2.095 kg og en totalvægt 2.605kg. Forbruget var lavere end vi ville forvente i en bil med den størrelse og udformning. Det gælder hvis man kører pænt. Bruger man bilens mange kræfter koster det naturligvis energi.

Opladning
Som andre moderne elbiler kan bilen lade med 11kW på 3 faset AC. På lynlader (DC) kan bilen lade med op til 130kW. Ikke det hurtigste vi har set, og 10-80% tager lige under ½ time.

Kabine
Bilen er indrettet helt traditionelt. Der er både stilke og gearstang. Bilen er let og intuitiv at betjene.
I en bil til 620.000kr havde vi forventet at stole var med elektrisk indstilling. Men de er manuelle. Når det er sagt er det lækre sæder med mange indstillingsmuligheder, bl.a. kan den forreste del af sædet køre frem. Der er god sidestøtte. Imidlertid havde vi begge svært ved at finde en god kørestilling, men på den anden side kan det være svært at bygge bilstole der passer til alle. Derfor er det altid en god idé at prøvesidde en bil grundigt, inden man køber den, så man vælger den rette udstyrsversion med de sæder man sidder godt i.


Bagagerum
I en bil med det coupe-agtige design forventer man ikke et særligt stort bagagerum og her blev vi positivt overrasket. Bagagerummet rummer let al vores testbagage inkl barnevogn med hjul og kasse afmonteret. Bagagerummet er en god bredde og reelt udformet. Det rummer 525liter med bagsæderne i brug og 1400liter med bagsæderne lagt ned.

Pladsering af ladeport.
Der findes ingen standard for placering af ladeport. Spørger man folk hvor de ønsker en ladeport skal placeres er svaret forskelligt. BMW har valgt at placere ladeporten på iX2 bagerst i passagersiden. Det er samme pladsering som vi ser på øvrige tyske biler. Ønsker man at lynlade bilen på nogle af de Tesla SUC der ikke er opgraderet med længere ledninger, kan det med ladeporten bagerst i passagersiden være svært at oplade uden at optage 2 ladepladser.

Isofix
Med isofix er det let at klikke barne autostole fast og det fungerer rigtigt fint. Børnene havde dog svært ved selv at sætte selen i. Det har selvfølgelig noget at gøre med bredden på autostolen, men i de andre biler vi har testet har vi ikke oplevet det problem.

Anhængertræk
For få år siden var anhængertræk ikke en mulighed, men det kan de fleste elbiler inkl iX2 i dag tilbyde. iX2 trækker m/u bremser 1.200/750 kg

Køreegenskaber
En BMW er en drivers car og bilen kører også rigtigt godt. Den er frisk og flytter sig med 5,6s 0-100km/t let afsted. Den står godt fast på vejen. Tophastigheden på 180km/t havde vi ikke mulighed for at teste, men vores erfaring med BMW siger at den helt sikkert ligger klippestabilt ved tophastigheden.
Bilen har 2 motorer på hver 140 kW/190 hk. Samlet ydelse 230 kW/313 hk
Samlet max. moment 494 Nm

Er den praktisk?
Man kan sige at en iX2 er en iX1 i fint tøj (uanset hvad man mener om designet). Og det plejer at koste lidt på det praktiske. Men der er fin plads i bagagerummet. Dog virker de flotte sorte detaljer på kofangere osv ret sarte og det er spørgsmålet hvor længe de vil se flotte ud uden ridser fra bilvask. Endvidere kan bagkofangeren bagtil let blive ridset. Det er ikke så praktisk hvis man ofte kantstensparkerer i byen, hvor andre bilister kan komme for tæt på ved parkering.

Lygter
Bilen har adaptive LED forlygter. Grundet den lyse årstid havde vi ikke rigtig mulighed for at teste bilens lys, men vi har gode erfaringer med lys på øvrige BMW vi har testkørt.

Vores mening om bilen
iX2 er en premiumbil med et design der deler vandene. Vi var vild med farven. Lækker i kabinen og kører godt. Og så fungerer tingene bare på den måde, man forventer i en BMW. Den er dog ikke billig, hvis man vil have lidt udstyr, men sådan er det hvis man vil have en bil fra et premium mærke.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *